söndag 25 maj 2008

Hjärngymnastik

Hej!
Ernö Rubik är en kollega till mig som bor i Ungern.
Han är arkitekt och matematiker.
Han har uppfunnit en bra grej som heter Rubiks kub.
En jättebra hundleksak för oss lite intelligentare hundar.
Faktum är att familjen inte lyckades lösa probemet förrän jag satte tänderna i det.
Jag säger bara t.ex.:
VE HO MO HE VO - TA - VE HO MO HE VO
HAMA HAMA HE TO HE, HE TE ME, ME TE MA, TO ME
TE ME HE TE, HO TO MO
ME HE TE, HO TO MO

eller som på bilden

TO HO TE VE, TO HE TE VO, flip M, TO HE TE VO, TO HO TE VO

Det begriper ju vem som hellst!
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe minns dessa kodramsor, hade glömt en av dem, som tur var den med tackar / Janb

Sara Wickenberg sa...

Ett litet fel bara. Det ska vara VE i slutet på sista ramsan. ;)

Civilingenjör i teknisk fysik , LTH sa...

--

Hej.

Har sökt efter alla de lösningarna som jag fick på ett papper på 80-90 talet.
Har du dem?
Kan du lägga upp länkar här till bilder på lösningarna eller papperna?
Skulle så gärna vilja se dem igen. :)

M.Sc. Magnus

SomHoK sa...

Hej på er kommentatorer!

Tyvärr har jag ej kvar referenserna till dessa ramsor. Såg dem i Tidskrift för Matematik ngn gång på 80-talet. Scientific American hade också en eller ett par artiklar i ämnet på 80-talet. Sök på Rubik i dess tidskrifters arkiv så hittar ni dem säkert.

Exaktare än så kan jag inte vara.
Lycka till!

Mvh,
Einstein08
Numera uppgången i Nirvana